Friday 1 March 2013

..START BBT..

ASSALAMUALAIKUM..

Pagi jumaat yang indah dan alhamdulillah masih lagi diberi kesempatan untuk meneruskan perjuangan sebagai seorang insan..

Bersiaran dari ofis ditemani..........xde teman..ahaks!!belum beli breakfast lagi..ngeeee

Sejak start Cik Merah datang minggu lepas, Ana start ber BBT.. Ana excited sgt ber BBT untuk pertama kalinya..Niat nak BBT dah lama..Tapi Cik Merah tak kunjung tiba..

Bagi yang xtau apa itu BBT, Ana terangkan setakat mana yang Ana faham la k.. Kalau rasa Ana salah, silala tanya dekat Pak Google kerana dia ada jawapan yang lebih detail..Ngeeeee

BBT atau nama penuhnya BODY BASAL TEMPERATURE adalah untuk mengenalpasti waktu subur kita. Ianya sangatla digalakkan bagi mereka yang mempunyai masalah period tak regular sebab kita leh tau bila kita subur n dari situ kita bolehlah kerapkan PROJEK MEGA..Mane la tau kalau ada yang mengena..

Cara untuk buat BBT, 1stly korang kene la beli termometer untuk catat suhu korang setiap pagi.. Amik suhu tu WAJIB setiap pagi pada waktu yang sama n pada awal pagi masa bangun tidur tu.. Maksudnya contoh korang bangun pukul 6am, celik je mata, terus sambar termometer tu and terus amik suhu..Letak je termometer tu bawah bantal supaya senang nak di capai..

And dinasihatkan beli la termometer yang boleh rekod suhu kita.. Maknenye pepagi tu celik je mata,amik suhu,xnak tengok dulu pon xpe..Nanti nak note suhu tu,cek la balik kat termometer tu..And dinasihatkan juga beli termometer yang dua titik perpuluhan..Tapi Ana pakai 1 titik perpuluhan je..Hehe..Ana beli kat cosway..RM9.90 je..

Then korang leh bukak website Fertility Friend.. Kat situ korang leh note suhu korang and die akan kluakan garisan merah sekiranya kita tengah subur and kebiasaannya suhu kita akan naik dari biase masa subur tu..

Ana pon baru je stat BBT tu.. Nanti Ana akan share kan graf Ana ok..

Ok korang..Doakan Ana berjaya ok..Aminnnnn..

No comments:

Post a Comment